FAQ

  • Wat zijn jullie contactgegevens? 

    Wij zijn geopend van dinsdag t/m vrijdag van 9-17:30 en zaterdag van 10-17. U kunt ons telefonisch bereiken op 023-2073083 of stuur een email naar info@haarlemsefiets.nl

  • Binnen welke termijn kan ik een fietsverzekering afsluiten?

    Je kunt tot 14 dagen nadat je je fiets hebt ontvangen een verzekering via Haarlemse Fiets afsluiten. Neem contact met ons op, dan regelen we het voor je. Hou je gegevens bij de hand, dan berekenen we de premie op basis van de fiets die je hebt gekocht en je postcode. De verzekeringspolis + voorwaarden van Kingpolis krijg je binnen 48 uur per mail doorgestuurd.

  • Welke fietsverzekering bieden jullie aan?

    Om zorgeloos te kunnen genieten van je nieuwe fiets, bieden wij een doorlopende fietsverzekering van Kingpolis aan. Bij het bestellen van je fiets, kan je de premie berekenen en aangeven of je de verzekering wilt afsluiten. Wij zorgen ervoor dat je verzoek wordt doorgestuurd naar Kingpolis. Vervolgens worden de polisvoorwaarden binnen 2 werkdagen naar je toegestuurd. Kies je voor een fietsverzekering? Je fiets wordt verzekerd op de eerste dag dat je je fiets in je bezit hebt. Zo hoeft je niet onnodig extra premie te betalen.

  • Hoe plan ik onderhoud of een reparatie in?
    U kunt een mail sturen naar info@haarlemsefiets.nl, het contactformulier invullen op onze website, of ons bellen op 023-2073083 (di-za).
  • Werken jullie samen met een fietsplan?

    Ja zeker. Wij werken samen met NFP (Fisc Free), Lease a bike & Friesland lease.
    Kom gerust langs in onze winkel voor meer informatie.

    Hoe kan ik mijn fiets via een fietsplan bestellen?

    Dit zijn bij Haarlemse Fiets de opties om je nieuwe elektrische fiets met een fietsplan te bestellen en te betalen:

    Optie 1: Zelf betalen en factuur inleveren bij je werkgever.

    Je bestelt en betaalt de fiets zelf bij Haarlemse Fiets. De factuur zetten we op jouw naam en deze lever je in bij je werkgever. Je werkgever verrekent vervolgens het belastingvoordeel en de fiets tot het afgesproken bedrag. Na betaling van de factuur, wordt de fiets geleverd.

    Optie 2: Zelf bestellen en je werkgever maakt het bedrag naar ons over.

    Je bestelt de fiets zelf bij Haarlemse Fiets. Je vult het adres van je werkgever in bij het factuuradres en bij opmerkingen geef je aan dat je gebruikt maakt van optie 2: het fietsplan. De factuur, op naam van je werkgever, lever je vervolgens in bij je werkgever ter betaling. Als je werkgever de factuur volledig heeft betaald, krijg je bericht wanneer je fiets afgeleverd wordt.

    Optie 3: Zelf bestellen en betaling verloopt via Nationale Fiets Projecten/FiscFree, Lease a bike of Friesland lease.

    Haarlemse Fiets is aangesloten bij Nationale Fiets Projecten/FiscFree, Lease a bike en Friesland Lease. Je bestelt de fiets zelf bij Haarlemse Fiets. In het bestelproces kies je bij betaalmethode voor ‘Fietsplan’ en in het submenu kan je aangeven via welke bemiddelaar de betaling verloopt. De fiets wordt dan door ons gereserveerd. Je voert zelf nogmaals de bestelling in het systeem in bij NFP/FiscFree, Lease a bike of Friesland Lease. Bij NFP/FiscFree kun je direct de Code Fietskaart invullen. Wij ontvangen dan automatisch een goedkeuringsformulier. Voor bestellingen via Lease a bike hebben wij de bestelcode/pincode nodig om het contract te kunnen activeren.

    Voor de afhandeling rekent NFP/FiscFree een vergoeding van 15% over de eerste €749,- met een maximum van € 112,35. Deze kosten worden aan je doorberekend als het een bestelling via NFP/FiscFree betreft. Hierdoor kan de prijs van de fiets de uitkering van je werkgever overschrijden. De meerprijs komt voor jouw rekening. Zodra het volledige bedrag is betaald, wordt de fiets aan je geleverd.

    Je hebt uitgezocht welke fiets je wilt, maar deze fiets zie je niet terug in het assortiment bij de bemiddelaar. Geef dit aan bij de bemiddelaar. Dan bekijken we het assortiment voor de mogelijkheden.

  • Kan ik met creditcard betalen?
    Bij Haarlemse Fiets is het helaas niet mogelijk om je bestelling te betalen via creditcard vanwege de hoge commissiekosten die hiermee gepaard gaan. Daarnaast valt een fiets als product over het algemeen buiten de aankoopverzekering die een Credit Card maatschappij vaak aanbiedt.
  • Kan ik bij aflevering betalen?

    Nee, dit is helaas niet mogelijk. De volledige betaling dient bij ons binnen te zijn voordat er een levering plaatsvindt. 

  • Wat zijn jullie betaalopties?
    Bij Haarlemse Fiets kan je contant betalen en pinnen. Wil je pinnen? Zorg er dan voor dat je pinlimiet voldoende hoog is. In de webshop kan je betalen via iDeal.
  • Hoe wordt mijn fiets afgeleverd?

    In Nederland en België worden alle fietsen 100% rijklaar afgemonteerd geleverd. Onze gediplomeerde monteurs lopen alle fietsen voor levering volledig na. Tijdens deze controle worden de versnellingen en de remmen afgesteld, worden de spaken gespannen en wordt er een kleine proefrit op de fiets gemaakt, zodat wij er zeker van zijn dat je fiets 100% in orde is. Eventuele accessoires worden gelijk gemonteerd. Scheelt jou weer tijd en energie.

  • Wanneer wordt mijn fiets bezorgd?

    Indien de fiets op voorraad is, zullen wij een leverdatum met u afstemmen. De transporteur zal dan de fiets komen bezorgen op de afgesproken dag.

  • Wat kost het om een fiets te laten bezorgen?

    Bezorging binnen Nederland kost €50 euro. Wij werken samen met een betrouwbare vervoerder en geven de levering dus uit handen.

  • Wat is de levertijd van een fiets?
    De levertijd van onze fietsen is afhankelijk van de voorraad. En van de verschillende maten en kleuren waarin een fiets leverbaar is. Als een fiets bij ons op voorraad is, dan kan je zelf een bezorgdatum kiezen. Over het algemeen heb je de fiets dan binnen een week in huis. Als de fiets niet bij ons op voorraad is, dan is de levertijd afhankelijk van de leverancier. Deze heeft namelijk tijd nodig om de fiets te produceren en aan ons uit te leveren. Als je een fiets bestelt die we niet op voorraad hebben, dan krijg je uiterlijk na 48 uur de verwachte leverdatum van ons door. Let op: het is momenteel extreem druk bij alle fietsleveranciers. Hierdoor kunnen we de levertijden niet altijd garanderen. En worden levermomenten soms helaas uitgesteld.
  • Hoe stuur ik mijn online gekochte accessoire retour?

    U kunt uw bestelling binnen 14 dagen na ontvangst retourneren naar onze winkel. Onze gegevens: Haarlemse Fiets, Pijnboomstraat 94, 2023 VT Haarlem. Let op: retourkosten zijn voor eigen rekening.

  • Kan ik mijn in de winkel gekochte accessoire of onderdeel retourneren?
    • De wettelijke bedenktijd geldt alleen voor accessoires of onderdelen die online zijn gekocht.
    • In de winkel gekochte accessoires of onderdelen kunnen helaas niet worden teruggebracht.
    • U kunt uw ongebruikte artikel wel ruilen.
    • Uiteraard gelden voor uw in de winkel gekochte accessoire of onderdeel dezelfde garanties als voor online aangeschafte accessoires of onderdelen.
    • Bij problemen kunt uw artikel langsbrengen in onze winkel.
  • Kan ik mijn in de winkel gekochte fiets retourneren?

    De wettelijke bedenktijd geldt alleen voor fietsen die online zijn gekocht. In de winkel gekochte fietsen kunnen helaas niet worden teruggebracht of geruild. Uiteraard gelden voor uw in de winkel gekochte fiets dezelfde garanties als voor online aangeschafte fietsen. Bij problemen kunt de fiets langsbrengen in onze winkel.

  • Heb ik garantie op mijn fiets als ik bij Haarlemse Fiets koop?
    Of u nu online of in onze winkel een fiets koopt, u krijgt altijd de volledige fabrieksgarantie. De voorwaarden en duur daarvan verschilt per fabrikant en onderdeel, maar voor iedere fiets geldt dat regelmatig onderhoud een voorwaarde is voor behoud van garantie. Op tweedehands fietsen geven wij standaard 3 maanden garantie.
  • Hebben jullie een haal & brengservice?

    Ja, deze bieden wij aan voor onze klanten uit de winkel. U kunt dan ook in de winkel vragen om meer informatie en de tarieven.

  • Mijn fiets is gerepareerd, maar ik ben niet tevreden. Wat moet ik nu doen?
    In dit geval kunt u het beste terug naar de winkel, laat dit in ieder geval zo snel mogelijk aan ons weten. Wij kunnen daar direct beoordelen wat er mogelijk is fout gegaan en de fout voor u herstellen.
  • Kan ik een afspraak maken om een reparatie in te plannen?
    Ja, dit kan. Wij werken op afspraak voor grote en kleine reparaties. U kunt ons altijd bellen of langskomen in de winkel om uw reparatie in te plannen. Kunt u uw fiets echt niet missen dan hebben wij een leenfiets ter beschikking zolang de voorraad strekt.
  • Onderhoud

    Voor onderhoud kunt u natuurlijk bij ons terecht. Is onze winkel niet in de buurt? De meeste goede fietsenmakers kunnen uw fiets onderhouden. Wij vergoeden echter geen rekeningen voor reparaties die onder garantie bij andere fietsenmakers zijn uitgevoerd. Neem daarom bij problemen die mogelijk onder garantie moeten worden hersteld altijd eerst contact met ons op.

  • Servicebeurt
    Het is belangrijk om na drie maanden of 500 kilometer een eerste servicebeurt uit te laten voeren. Onderdelen als spaken en ketting zullen zich in de eerste kilometers ‘zetten’, waardoor ze niet meer voldoende op spanning staan. Bij de eerste servicebeurt worden deze onderdelen gecontroleerd en zo nodig opnieuw op de juiste spanning gebracht. Ook de rem- en versnellingskabels worden opnieuw afgesteld. Bovendien controleren we of alle moeren en bouten nog goed vast zitten en leveren we uw fiets fris gepoetst weer af. Wij adviseren na de eerste servicebeurt jaarlijks een onderhoudsbeurt uit te laten voeren. De eerste servicebeurt geven wij er dan ook altijd (gratis) bij. De voorwaarde hiervan is dat u een normale stadsfiets binnen 3 maanden na aankoop komt brengen & voor een elektrische fiets geldt na 500km.
  • Waarom heeft mijn fiets onderhoud nodig?
    Iedere fiets heeft regelmatig onderhoud nodig. Problemen die voortkomen uit achterstallig onderhoud worden dan ook niet onder garantie gerepareerd. Dat geldt ook voor schade aan onderdelen zoals de ketting, tandwielen en rem- en versnellingskabels die het gevolg is van normale slijtage. Bij fabricage- en materiaalfouten geldt de fabrieksgarantie uiteraard wel.
  • Moet ik een afspraak maken om een fiets aan te schaffen in jullie winkel?
    Nee dit is niet nodig. U kunt vrijblijvend langskomen voor meer informatie en een eventuele proefrit.
  • Hoe weet ik wat de juiste framemaat is?

    1. Meet uw nieuwe fiets: De makkelijkste manier om erachter te komen of een fiets in een bepaalde maat de juiste keuze is, is door een proefrit op de fiets van uw keuze (of een vergelijkbaar model) te maken. Dat kan zeven dagen per week in onze winkel. Informeer voor de zekerheid wel van tevoren of de fiets van uw keuze in de winkel aanwezig is.
    2. Meet uw oude fiets: Al een fijne fiets? Dan kunt u de framemaat van uw huidige fiets opmeten. Meet dan de afstand van het einde van de zitbuis (daar waar de zadelpen het frame ingaat) tot aan het hart van de trapas (het punt waar de crank met een bout vastzit aan de trapas). Houd er rekening mee dat moderne fietsen vaak een ander soort geometrie hebben dan fietsen van 20-30 jaar geleden. Waar klassieke stadsfietsen een horizontale bovenbuis hebben, loopt die van moderne fietsen vaak af richting het zadel. Hierdoor kan een moderne fiets vergelijkbaar zijn met een oudere fiets van een maat groter.
    3. Meet uw binnenbeen lengte: Meet de binnenbeen lengte altijd zonder schoenen aan. Zet uw voeten 15 centimeter uit elkaar en meet de afstand tussen de grond en kruishoogte te meten. Vermenigvuldig de gemeten lengte met:

    • 0,65 voor stads- en toerfietsen
    • 0,68 voor racefietsen
    • 0,226 voor mountainbikes (het resultaat is de maat in inches)
    • De uitkomst, naar beneden afgerond, is de best passende framemaat.
    • Een binnenbeenlengte van 88 centimeter bijvoorbeeld leidt dan (88 x 0,65 = 57,2) tot maat 57 voor een stads- of toerfiets.

    4. Gebruik de tabellen hieronder: In de tabellen hieronder staan per fietstype en -maat voor welke lichaamslengte ze geschikt zijn. Omdat lichaamsverhoudingen per persoon verschillen, zijn de tabellen indicatief. Meet voor meer zekerheid ook uw binnenbeenlengte of maak een proefrit.

    Stadsfietsen, toerfietsen en e-bikes

  • Wat moet ik weten over de juiste framemaat?

    De framemaat of framehoogte is de afstand van de trapas tot aan het punt van het frame waar de zadelpen er uitkomt in centimeters. Het kiezen van de juiste maat is belangrijk, want een te grote of te kleine fiets rijdt niet lekker. Bereken daarom vóór aankoop de juiste framemaat. Liever eerst een proefrit maken? Dat kan vijf dagen per week (di-za) in onze winkel in de Pijnboomstraat 94 in Haarlem.

    Voor het bepalen van de juiste framemaat is het belangrijk om te weten dat niet iedere fiets in iedere maat te krijgen is. De meeste merken werken in stappen van 4 centimeter (bijvoorbeeld 49-53-57-61-65). Als u precies tussen twee maten invalt, kies dan bij sportief gebruik voor de kleinere, en voor meer comfort de grotere maat. Interesse in een fiets met verende zadelpen? Trek dan vier centimeter van de berekende of gemeten maat af.